Monday, March 16, 2009

Datuk Lee Chong Wei Juara Swiss Open 2009


Utusan Malaysia, Isnin 16 Mac 2009

DATUK Lee Chong Wei akhirnya menamatkan badi kekalahannya kepada Lin Dan apabila menewaskan pemain China itu 21-16, 21-16 untuk menjuarai Terbuka Switzerland, semalam.

Kejayaan manis pemain nombor satu dunia itu bukan sahaja berjaya menebus kekalahannya kepada pemain nombor dua dunia itu pada perlawanan akhir Sukan Olimpik Beijing 2008 malah Terbuka China 2008 dan Seluruh England 2009 minggu lalu. Turut muncul juara semalam adalah pasangan Koo Kien Keat-Tan Boon Heong yang menewaskan beregu Denmark, Martias Boe-Carsten Mogensen 21-14, 21-18 untuk mengungguli acara beregu lelaki.

*************************************************************************************

Malam tadi King menonton perlawanan Akhir Switzerland antara DLCW menentang LD dari China...saya tak meletakan sebarang harapan pun kerana beliau tewas dlm 3 atau 4 pertembungan sebelum ini dan lesu di gelanggang.

Set pertama semalam pun DLCW ketinggalan 7-11 semasa menukar gelanggang..namun semangat juang yang kental dan berjaya mengikat 15-15 saya terus terpaku depan tv.
walaupun pada masa yang sama Chelsea sedang menentang Manchester City di saluran 812.
Set pertama DLCW berjaya menang 21-16. Lin Dan kelihatan pucat dan serba salah sbb DLCW sedang berada di tahap puncak...mungkin misi kali ini ingin membalas dendam kalah minggu lepas di All England.

Set kedua..memang menarik...DLCW mempamerkan kehebatan apabila sering terbang, meniarap, berlari ke depan kebelakang gelanggang untuk memastikan beliau di hadapan. Keputusan Penjaga garisan juga sering berpihak kepada DLCW tapi di batalkan oleh Umpire..bias gitu..namun DLCW tidak berputus asa..

pada set kedua DLCW 16-15 beliau terus sahaja mendahului dan menang Terbuka Swiss 21-16, 21-16
Tahniah kepada DLCW pemain No1 Ranking Dunia masa kini. Inilah perjuangan. Setelah tewas beberapa kali kepada lawan yang sama...Beliau bangkit semula dan membuktikan Malaysia boleh..Syabas..

Begitu juga kepada beregu yo-yo kita Tan Boon Heong dan Koo Kien Kiat ..juara bergu terbuka Swiss..teruskan kemenangan..

Itulah detik indah malam tadi..pengubat duka saya selepas Sabtu Malam Ahad MU tewas 4-1 kepada Liverpool...apa boleh buat..hehehe..bangkit semula MU...hidup MU

1 comment:

Anonymous said...

bagus bagus... malaysia boleh! do you have more photos of the game and the prize giving ceremony? Tq.